Een verstoord en slecht TV beeld is natuurlijk erg vervelend. Wanneer een storing aan het kabelnetwerk optreedt zal uw kabelbedrijf er alles aan doen om deze storing snel op te lossen. Soms treden storingen echter ook binnenshuis op, bijvoorbeeld wanneer sterke draadloze signalen aanwezig zijn, zoals 4G. We spreken dan van interferentie. Het Kabel Keur keurmerk is bedoeld om deze storing door interferentie te voorkomen en op te lossen.
Storing ziet er anders uit bij een analoge of digitale uitzending. Bij analoge uitzendingen zal de storing zich voordoen als ruis, sneeuw of strepen. Bij digitale uitzendingen kunt u bijvoorbeeld blokjes of blokken in het beeld zien of soms valt de zender helemaal weg.
Storing van uw televisiebeeld door interferentie ontstaat doordat draadloze signalen soms op dezelfde frequentie werken als signalen in de kabel. Omdat de 2 signalen elkaar in de weg zitten, worden de originele signalen vervormd en vermengen zich met elkaar.
Voorbeelden zijn storing door het signaal van zendmasten voor digitale ethertelevisie (Digitenne), digitale etherradio (DAB+) of het 4G signaal tussen zendmast en smartphone. Storing kan optreden wanneer u niet goed afgeschermde aansluitmaterialen zoals kabels, stekkers, splitters of wandcontactdozen gebruikt.
Gebruik altijd aansluitmaterialen die goed afgeschermd zijn tegen (mobiele) signalen. U herkent deze producten aan het Kabel Keur logo. Welke stappen er exact genomen moeten worden om een storing op te lossen verschillen per kabelbedrijf. Kijk op de website van uw kabelbedrijf voor meer informatie over het oplossen van storingen: